DEFINISI
- Kamus Dewan (2005) edisi keempat.
kepelbagaian : perihal berbagai-bagai jenis
merangkumi banyak benda sama ada abstrak atau konkrit yang boleh diperoleh di sesuatu tempat atau kawasan yang sama.
Budaya : cara hidup manusia yang dibentuk supaya dapat berinteraksi dan menyesuaikan diri dengan masyarakat dan alam sekitar
JENIS BUDAYA
CIRI-CIRI BUDAYA
¡Boleh dipelajari
¡Boleh dikongsi
¡Bersifat sejagat
¡Boleh diwarisi
¡Sentiasa berubah
¡Simbolik
¡Pandangan semesta
CADANGAN MENANGANI KEPELBAGAIN BUDAYA
- - Sekolah kebangsaan sebagai peneraju
- · Kelayakan pelajar jadi penentuan
- · Pindaan akta
- · Tingkatkan kemudahan
- · Tingkatkan mutu pendidikan guru
- · Peluang latihan
- · Biasiswa kepada yang berkelayakan
- · Kuasai pelbagai bahasa
CARA MENANGANI ISU KEPELBAGAIAN BUDAYA
- Menjadikan sekolah kebangsaan sebagai peneraju sistem pendidikan negara.
- Memastikan sokongan dan pembiayaan secara adil kepada sekolah-sekolah agama rakyat, sekolah kebangsaan Cina dan Tamil, sekolah mubaligh, sekolah vokasional dalam usaha bersama untuk meningkatkan taraf pendidikan negara.
- Mengimbangi penekanan kepada sistem peperiksaan dengan sistem pembelajaran berasaskan pemikiran kritis dan analitikal dengan matlamat mencari kebenaran.
-Memastikan setiap pelajar
yang berkelayakan mendapat tempat di institusi pengajian tinggi awam tanpa mengira latar belakang.
- Meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti
1974 demi mewujudkan iklim yang kondusif dalam bentuk jaminan kebebasan akademik dan autonomi universiti kearah mempertingkatkan mutu pendidikan setanding dengan negara-negara maju.
- Memastikan pelantikan naib canselor, rektor, dan lain-lain penjawat tertinggi akademik dilakukan berdasarkan kelayakan dan kelulusan Majlis Senat.
- Memperbaiki mutu dan kemudahan sekolah
yang daif di pedalaman khususnya di Sabah dan Sarawak.
- Meningkatkan mutu pendidikan
guru bagi setiap peringkat sekolah dan menambah jumlah guru terlatih mengikut permintaan.
- Menyediakan peluang latihan peringkat tinggi untuk guru dan pensyarah supaya pengetahuan dan kemahiran profesional mereka sentiasa selaras dengan perkembangan semasa.
- Mengkaji kembali skim perkhidmatan
guru dan menambah skim rangsangan bagi mereka yang mengajar di pedalaman.
- Menyediakan biasiswa berasaskan
merit dan bantuan kewangan lain berasaskan keperluan dengan keutamaan kepada pelajar miskin dari kawasan luar bandar dan pedalaman
- Menekankan betapa mustahaknya pelajar menguasai pelbagai bahasa termasuk Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Cina sebagai bahasa-bahasa utama dunia dan juga bahasa-bahasa ibunda.
- Menyediakan tempat dan latihan kepada mereka yang keciciran
- Meluaskan skop Lembaga Pentauliahan Kebangsaan untuk memantau dan
mencadangkan pengiktirafan sijil, diploma dan ijazah dari dalam dan luar negara yang
memenuhi piawaian akademik yang boleh diterima termasuklah sijil dan Diploma
Muadalah (diploma berkembar)
IMPLIKASI KEPELBAGAIAN BUDAYA
IMPLIKASI KEPADA GURU
IMPLIKASI KEPADA MURID
CARA MENGATASI ISU KEPELBAGAIAN BUDAYA
- Guru mewujudkan interaksi yang baik antara guru dan murid dalam proses pengajaran dan
pembelajaran
- Guru hendaklah mengambil daya usaha untuk menunjukkan kemesraan
- Guru hendaklah bersedia melayani murid-murid mengikut kebolehan dan sifat mereka yang
berlainan.
- Memberi pendedahan murid-murid terhadap kepelbagaian sosio budaya
- Mempelbagaikan kaedah pengajaran
- Menggalakkan aktiviti yang melibatkan penglibatan semua murid
- Menghormati dan memahami keadaan sosial murid-murid
- Guru hendaklah mengadakan suasana demokratik dalam kelas
No comments:
Post a Comment