Monday, July 30, 2012

TAJUK 1 : 1.4 GLOBALISASI PENDIDIKAN

1.4 GLOBALISASI PENDIDIKAN

PENGENALAN

DEFINISI GLOBALISASI : merentas sempadan dan media

FUNGSI UTAMA GLOBALISASI

Menghasilkan sumber-sumber yang diperlukan untuk pendidikan dan pembelajaran sepanjang hayat.

- Proses berterusan untuk meningkatkan tahap kemahiran dan pengalaman seseorang

Langkah POSITIF untuk menghadapi cabaran globalisasi pendidikan:

Menubuhkan Multimedia Super Corridor(MSC).
- Mengembangkan sekolah-sekolah bestari.
- Mereformasikan kurikulum sekolah - menukar bahasa pengantar kepada Bahasa Inggeris dalam pembelajaran dan pengajaran Matematik dan Sains.
- Memberi peluang untuk penubuhan kolej-universiti swasta dalam negeri (penswastaan pendidikan tinggi).

IMPLIKASI GLOBALISASI PENDIDIKAN TERHADAP 
GURU

Dalam alaf baru, guru hendaklah bersifat dinamik.
- Guru dinamik adalah guru yang sentiasa responsif dan berupaya menyesuaikan diri untuk menghadapi perubahan dari masa ke masa.
- Guru dinamik sahaja dapat mengatasi cabaran baru yang sering timbul.
- Hanya sekolah dinamik berkebolehan memainkan peranannya dengan berkesan demi memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara.

- Guru pada asasnya :
   * Mempunyai pengetahuan yang mendalam   tentang mata pelajaran yang hendak   diajarnya.
   * Mengetahui dan menguasai kaedah dalam   pengajarannya.
   * Mempunyai sahsiah yang baik dan dapat   dihormati serta dicontohi oleh pelajar.

Kebanyakan kualiti kecekapan dan sahsiah serta kecerdasan emosi guru adalah hasil daripada latihan yang membolehkan seseorang guru menguruskan pengajarannya dengan berkesan.

- Latihan ini termasuklah kefahaman terhadap sifat kejasmanian dan sifat psikologi kanak-kanak serta teori penyampaian pelajaran.


PERANAN GURU DALAM GLOBALISASI PENDIDIKAN

Diharapkan menjadi pengganti ibu bapa.
- Penasihat dan pembimbing dalam pembentukan sahsiah pelajar.
- Menjadi kaunselor kepada mereka.
- Menjadi pengamal dan penyebar nilai kebudayaan yang elok seterusnya menjadi contoh sahsiah yang baik dalam masyarakat.
- Agen pembaharuan bagi masyarakatnya.
- Guru sentiasa berusaha menanam sikap, nilai dan ilmu pengetahuan kepada generasi baru mengikut matlamat pendidikan negara serta nilai dan kehendak masyarakat.

CIRI-CIRI GURU DALAM MENGHADAPI CABARAN 
GLOBALISASI PENDIDIKAN

1.Seorang yang beriltizam
Keterlibatan diri secara bersungguh-sungguh serta penuh dengan tanggungjawab dalam
pelaksanaan tugasnya sebagai pendidik di sekolah.

2.Guru yang berorientasikan maklumat
Bersungguh-sungguh mengejar maklumat-maklumat baru yang berkaitan dengan 
pendidikan melalui sebarang media.

3.Guru yang berwawasan
Berpandangan jauh dan mempunyai visi yang berkaitan dengan perkembangan pendidikan
,demi mencapai kecemerlangan pendidikan negara dalam alaf baru

4.Guru perlu berpandangan global
         Melihat perspektif pendidikan bukan lagi terhad dalam negeri tetapi juga secara global, agar berjaya menangkis cabaran pendidikan yang berlaku dalam proses globalisasi yang kian meningkat.

5.Guru yang berpandangan positif
         Memperlihat reformasi dan inovasi pendidikan serta perubahan kurikulum dalam perspektif positif atau yang boleh mendatangkan manfaat kepada diri, pelajar, masyarakat dan negara.

6. Berpengetahuan, fleksibel dan mudah menyesuaikan  diri dalam reformasi, inovasi dan   perubahan pendidikan
         Hendaklah menguasai kemahiran belajar untuk melengkapkan diri dengan ilmu kemahiran dan ilmu pengetahuan.
        Menyesuaikan diri dalam peranan dan tugas  baru dari semasa ke semasa serta dalam persekitaran sosial.
7. Mahir dalam teknologi pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran (p&p
        
        Membawa reformasi serta perkembangan baru dalam pelbagai bidang pendidikan khasnya dalam teknologi pendidikan, teori pendidikan, teori pengajaran-pembelajaran, pengurusan sekolah, sistem pentabiran pendidikan serta kemahiran dan latihan guru.

8. Membuat refleksi melalui penyelidikan tindakan

- Amat penting untuk peningkatan profesionalisme keguruan.

- Guru dapat menggunakan teori pengajaran dan pembelajaran untuk menilai kebaikan dan kelemahan pengajaran serta pembelajaran lalu membaiki dan mengubahsuai rancangan kaedah dan teknik mengajar ke arah meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah apabila menggunakan proses refleksi








No comments:

Post a Comment