Monday, July 30, 2012

TAJUK 1 : 1.3 TUNGGAK PENDIDIKAN UNESCO

1.3 TUNGGAK PENDIDIKAN UNESCO


PENGENALAN




  •           UNESCO : Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan PBB.
  •           dikenali sebagai UN Educational, Scientific and Cultural Organization
  •           Sebuah agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, PBB.
  •           Ditubuhkan pada tahun 1945.
  •          Sebanyak 191 buah negara telah menyertai UNESCO. Organisasi ini berpusat di       Paris, dengan lebih 50 pejabat setempat dan beberapa institusi diseluruh dunia.


TUJUAN PENUIBUHAN UNESCO

-    menyumbang ke arah kedamaian dan keselamatan
-       mempromosikan kerjasama antarabangsa melalui bidang pendidikan, sains dan kebudayaan.

LIMA PROGRAM UTAMA UNESCO

~ pendidikan
~ sains semula jad
~ sains manusia dan sosial
~ kebudayaan
~ komunikasi dan maklumat

PROJEK YANG MENERIMA PENAJAAN UNESCO

kemahiran menulis dan membaca
- teknikal, dan program latihan kepada guru-guru
- program sains antarabangsa
- promosi kebebasan bersuara
- media yang bebas
- projek sejarah kebudayaan setempat

TUNGGAK PENDIDIKAN UNESC

~Sejak tahun 1996 UNESCO telah menetapkan 4 (empat) pilar pendidikan yang harus diperhatikan secara sungguh-sungguh oleh pengelola dunia pendidikan
~Ia dibentuk UNESCO pada tahun 1993, dengan beranggotakan 14 orang dari berbagai belaha
~Pendidikan formal kini seharusnya merancang kurikulum yang memberi ruang dan masa untuk pelajar melibatkan diri dalam projek kolaboratif sama ada dalam aktiviti sukan atau budaya
~Sekolah dan guru-guru boleh merancang program amal atau aktiviti dalam gerak kokurikulu
~Pelajar menjalankan kerja-kerja amal atau komuniti di luar bandar dan juga di kawasan orang asli untuk memahami cara hidup mereka.


EMPAT PILAR PENDIDIKAN

1. Belajar untuk menguasai ilmu ( learning to know)
2. Belajar untuk menguasai kemahiran ( learning to do)
3. Belajar untuk menjadi insan berguna ( learning to be)
4. Belajar untuk harmoni dan bekerjasama ( learning to live together)


4 TUNGGAK PENDIDIKAN UNESCO


1. BELAJAR UNTUK MENGUASAI ILMU

- faktor pembelajaran utama
- manusia perlu belajar untuk memahami dunia sekeliling mereka supaya dapat
  memperkembangkan kemahiran kerjayanya serta berkomunikasi dengan orang lain.
- belajar cara belajar dengan memperlembangkan tumpuan, kemahiran, ingatan dan 
  kebolehan kanak-kanak.

PERANAN GURU DALAM BELAJAR UNTUK MENGUASAI ILMU

i) Cara penyampaian yang berkesan 

- penggunaan ict dalam P&P
- penggunaan gambar
- aktiviti pengajaran menarik cth : bercerita, permainan, perbincangan, lakonan

ii) Mengikut tred perubahan dalam dunia ledakan maklumat dan mengemaskini ilmu pengetahuan

- supaya murid menerima pengetahuan terkini dan bersaing dengan orang lain steanding 
  dengan dunia yang berteknologi tinggi 

BELAJAR UNTUK MENGUASAI KEMAHIRAN


PERANAN GURU DALAM BELAJAR MENGUASAI 
KEMAHIRAN



BELAJAR UNTUK MENJADI INSAN BERGUNA

- Pendidikan harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal
  ,intelek, rohani, emosi, kepekaan & penghargaan estetika berdasarkan FPK

- Pembentukan modal insan berpandanan dengan saranan yang diusulkan di dalam Falsafah
   Pendidikan Kebangsaan mengenai gagasan JERISE dalam melahirkan individu seimbang.

- Kurikulum di Malaysia: membantu perkembangan potensi murid secara seimbang dari segi
   jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).

Pembentukan modal insan berpandanan dengan saranan yang diusulkan di dalam Falsafah
  Pendidikan Kebangsaan mengenai gagasan JERISE dalam melahirkan individu seimbang.

Kurikulum di Malaysia: membantu perkembangan potensi murid secara seimbang dari segi
   jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).

- Setiap individu perlu menerima didikan awal sejak kanak-kanak sehinggalah 
   dewasadalamsemua aspek sehingga mereka boleh berfikir secara kritis, berdikari dan berupaya membuat keputusan.



PERANAN GURU DALAM BELAJAR UNTUK MENJADI 
INSAN BERGUNA






mempunyai kemahiran dan ketrampilan mengaitkan domain teori dengan praktis dan mesti bijak membina pengetahuan dan kemahiran secara development mengikut kadar pembelajaran bagi mencapai hasrat kritis, kreatif dan inovatif


BELAJAR UNTUK HARMONI DAN BEKERJASAMA

Pendidikan berperanan penting dalam menjalinkan hubungan baik antara satu sama lain supaya rakyat dapat hidup aman damai di dalam negara berbilang kaum dan budaya

- Tonggak pendidikan di mana pelajar belajar untuk bekerjasama dan hidup secara harmonitanpa mengira bangsa dan latar belakang

IMPLIKASI TUNGGAK PENDIDIKAN UNESCO 
TERHADAP SISTEM PENDIDIKAN

- beri peluang kepada murid meneroka dan memahami orang lain diawal persekolahan.

- didedahkan kepada kepelbagaian budaya rakyat negara & kesedaran tentang saling memahami serta saling memerlukan antara sama lain.

- Pendidikan menjadi wadah untuk belajar tentang budaya, agama dan tingkah laku setiap etnik.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

memberi kesedaran kepada murid tentang peranan, hak & tanggungjawab mereka dalam masyarakat & negara.

- melahirkan anggota masyarakat dan warganegara yang bersatu padu, patriotik & boleh menyumbang ke arah kesejahteraan masyarakat, negara & dunia

-  Menjadikan ikatan dan nilai yang sama menerusi projek seperti sukan.

- Merancang kurikulum yang melibatkan murid di dalam projek kolaboratif sama ada aktiviti sukan atau budaya

contoh : Program 1 Murid 1 Sukan




contoh : Program Anak Angkat

Melibatkan diri aktiviti untuk membantu orang yang serba kekurang serta aktiviti prikemanusiaan. 




contoh : Program Perkhemahan 1 Malaysia



















1 comment:

  1. Nak tahu cara untuk travel dengan murah? Jom singgah blog saya :

    http://www.missdae.blogspot.com

    ReplyDelete