PENGENALAN
- UNESCO : Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan PBB.
- dikenali sebagai UN Educational, Scientific and Cultural Organization
- Sebuah agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, PBB.
- Ditubuhkan pada tahun 1945.
- Sebanyak 191 buah negara telah menyertai UNESCO. Organisasi ini berpusat di Paris, dengan lebih 50 pejabat setempat dan beberapa institusi diseluruh dunia.
TUJUAN PENUIBUHAN UNESCO
- menyumbang ke arah kedamaian dan keselamatan
- mempromosikan
kerjasama antarabangsa melalui bidang
pendidikan, sains dan kebudayaan.
LIMA PROGRAM UTAMA UNESCO
~ pendidikan
~ sains semula jad
~ sains manusia dan sosial
~ kebudayaan
~ komunikasi dan
maklumat
PROJEK YANG MENERIMA PENAJAAN UNESCO
- kemahiran menulis dan membaca
- teknikal, dan program latihan kepada guru-guru
- program sains antarabangsa
- promosi kebebasan bersuara
- media yang bebas
- projek sejarah kebudayaan setempat
TUNGGAK PENDIDIKAN UNESC
~Sejak tahun 1996 UNESCO telah menetapkan 4 (empat) pilar pendidikan yang harus diperhatikan secara sungguh-sungguh oleh pengelola dunia pendidikan
~Ia dibentuk UNESCO pada tahun 1993, dengan beranggotakan 14 orang dari berbagai belaha
~Pendidikan formal kini seharusnya merancang kurikulum yang memberi ruang dan masa untuk pelajar melibatkan diri dalam projek kolaboratif sama ada dalam aktiviti sukan atau budaya
~Sekolah dan guru-guru boleh merancang program amal atau aktiviti dalam gerak kokurikulu
~Pelajar menjalankan kerja-kerja amal atau komuniti di luar bandar dan juga di kawasan orang asli untuk memahami cara hidup mereka.
EMPAT PILAR PENDIDIKAN
1. Belajar untuk menguasai ilmu ( learning to know)
2. Belajar untuk menguasai kemahiran ( learning to do)
3. Belajar untuk menjadi insan berguna ( learning to be)
4. Belajar untuk harmoni dan bekerjasama ( learning to live together)
4 TUNGGAK PENDIDIKAN UNESCO
1. BELAJAR UNTUK MENGUASAI ILMU
- faktor pembelajaran utama
- manusia perlu belajar untuk memahami dunia sekeliling mereka supaya dapat
memperkembangkan kemahiran kerjayanya serta berkomunikasi dengan orang lain.
- belajar cara belajar dengan memperlembangkan tumpuan, kemahiran, ingatan dan
kebolehan kanak-kanak.
PERANAN GURU DALAM BELAJAR UNTUK MENGUASAI ILMU
i) Cara penyampaian yang berkesan
- penggunaan ict dalam P&P
- penggunaan gambar
- aktiviti pengajaran menarik cth : bercerita, permainan, perbincangan, lakonan
ii) Mengikut tred perubahan dalam dunia ledakan maklumat dan mengemaskini ilmu pengetahuan
- supaya murid menerima pengetahuan terkini dan bersaing dengan orang lain steanding
dengan dunia yang berteknologi tinggi
BELAJAR UNTUK MENGUASAI KEMAHIRAN
PERANAN GURU DALAM BELAJAR MENGUASAI
KEMAHIRAN
BELAJAR UNTUK MENJADI INSAN BERGUNA
- Pendidikan harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal
,intelek, rohani, emosi, kepekaan & penghargaan estetika berdasarkan FPK
- Pembentukan modal insan berpandanan dengan saranan yang diusulkan di dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan mengenai gagasan JERISE dalam melahirkan individu seimbang.
- Kurikulum di Malaysia: membantu perkembangan potensi
murid secara seimbang dari segi
jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).
- Pembentukan modal insan berpandanan dengan saranan yang diusulkan di dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan mengenai gagasan JERISE dalam melahirkan individu seimbang.
- Kurikulum di Malaysia: membantu perkembangan potensi
murid secara seimbang dari segi
jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).
- Setiap individu perlu menerima didikan awal sejak kanak-kanak sehinggalah
dewasadalamsemua aspek sehingga mereka boleh berfikir secara kritis, berdikari dan berupaya membuat keputusan.
PERANAN GURU DALAM BELAJAR UNTUK MENJADI
INSAN BERGUNA
- mempunyai kemahiran dan ketrampilan mengaitkan domain teori dengan praktis dan mesti bijak membina pengetahuan dan kemahiran secara development
mengikut kadar pembelajaran bagi mencapai hasrat kritis, kreatif dan inovatif
BELAJAR UNTUK HARMONI DAN BEKERJASAMA
- Pendidikan berperanan penting dalam menjalinkan hubungan baik antara satu sama lain supaya rakyat dapat hidup aman damai di dalam negara berbilang kaum dan budaya
- Tonggak pendidikan di mana pelajar belajar untuk bekerjasama dan hidup secara harmonitanpa mengira bangsa dan latar belakang
IMPLIKASI TUNGGAK PENDIDIKAN UNESCO
TERHADAP SISTEM PENDIDIKAN
- beri peluang kepada murid meneroka dan memahami orang lain diawal persekolahan.
- didedahkan kepada kepelbagaian budaya rakyat negara & kesedaran tentang saling memahami serta saling memerlukan antara sama lain.
- Pendidikan menjadi wadah untuk belajar tentang budaya, agama dan tingkah laku setiap etnik.
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
- memberi kesedaran kepada murid tentang peranan, hak & tanggungjawab mereka dalam masyarakat & negara.
- Menjadikan ikatan dan nilai yang sama menerusi projek seperti sukan.
- Merancang kurikulum yang melibatkan murid di dalam projek kolaboratif sama ada aktiviti sukan atau budaya
contoh : Program 1 Murid 1 Sukan
contoh : Program Anak Angkat
- Melibatkan diri aktiviti untuk membantu orang yang serba kekurang serta aktiviti prikemanusiaan.
contoh : Program Perkhemahan 1 Malaysia
Nak tahu cara untuk travel dengan murah? Jom singgah blog saya :
ReplyDeletehttp://www.missdae.blogspot.com